Europlasma (1): Nieuwe markten ontdekken voor gepatenteerde nanocoatings

Europlasma is een bedrijf uit Oudenaarde dat oorspronkelijk machines bouwde om nanocoatings op substraten aan te brengen. Onder impuls van huidig CEO Filip Legein transformeerde het zijn businessmodel, waardoor het nu veeleer geld verdient met zelf ontwikkelde chemie dan met de machinebouw.

De traditionele business doorbreken

Ondertussen groeide het bedrijf uit tot een wereldleider op het vlak van plasmacoatings in een aantal sectoren, zoals filtratie, elektronica en sportartikelen.

De focus van het bedrijf ligt vandaag op productontwikkeling en de verkoop van chemie voor die vertrouwde sectoren. Maar het bedrijf besefte ook dat nog een aantal veelbelovende markten onbespeeld blijven. Europlasma beschikt nog niet over de organisatie om business te ontwikkelen in disruptieve markten waardoor het bedrijf kansen dreigt te missen.

Filip Legein riep onze hulp in om die opportuniteiten in kaart te brengen voor hun gepatenteerde acrylzuurcoating: “Het creëren van intellectueel eigendom is heel belangrijk in onze business. Maar omdat je technologie ontwikkelt met een concreet doel voor ogen, bestaat het gevaar dat je blind blijft voor neventoepassingen die commercieel minstens zo interessant zijn. Thingit draait dat om en vertrekt vanuit je technologie om zicht te krijgen op alle mogelijk markten en toepassingen.”

Marktinformatie via een technologiedatabase met 90 miljoen patenten

Onze tools kunnen 90 miljoen patenten in de patentendatabase scannen en analyseren. We filterden er alle patenten uit die enigszins gerelateerd zijn aan de acrylzuurcoating van Europlasma. Die patentpoule analyseerden we in de diepte, zowel kwalitatief als statistisch, waarna we een rapport afleverden met meer dan 50 concrete voorbeelden van nieuwe toepassingen.

Dankzij het doornemen van de relevante lectuur leerden we ook veel over de eigenschappen van de chemie. We leerden dat de coating niet alleen hydrofiele maar ook heel wat biologische eigenschappen heeft, wat de coating ook geschikt maakt voor verschillende toepassingen in de medische sector.

Lees verder:

De belangrijkste spelers in de markt van contactlenzen in kaart brengen.

 

Thingit beschikt over een krachtige tool waarmee je erg snel een correct zicht krijgt op potentiële markten voor een nieuwe technologische ontwikkeling. Een perfecte aanvulling op onze eigen R&D- en Sales-teams.

Filip Legein - CEO Europlasma